19 Kasım 2013 Salı

Evde gül suyu yapimi

Bahcemde hic ilac atmadigim güllerim, her yil acar mayis ayi sonlarinda... Terasta kahvalti ettigimiz günlerde tadini cikaririz güllerin...

Bundan birkac yil önce Patrick Süskind in " Koku " isimli kitabini okudugumda beni cok etkilemisti... O zaman bu zamandir güllerimin kokusunu bir sekilde konserve etmenin yollarini aradim... Bu yöntemin evimin mutfaginda yapilabilir olmasini istiyordum...

En sonunda gecen yil iki yöntem kesfettim... Ve gectigimiz yaz bu yöntemleri biraz daha gelistirdim... Bu yaz oldukca iyi sonuclara ulastim..

Simdi her iki yöntemi de anlatacagim...

birinci yöntemde 300 gr gül yapragi toplaniyor... Böcükleri varsa temizleniyor...( dikkat: gülleri yikamiyoruz... )  güzel, tam rengini almis yapraklari kullaniyoruz.. Elinizde daha fazla gül mevcutsa o daha iyi...daha güzel oluyor gül suyu..su oranini artirmaniza gerek yok...

Bir kenarda 1 litre suyu kaynatiyoruz ve kaynayan suyu  100 gr gülün üstüne döküp demliyoruz... Bir saat kadar kapali bir sekilde sogumasini bekliyoruz...
Bu suyu süzüp praklardan arindirdiktan sonra tekrar kaynatiyoruz ve ikinci 100 gr gülü demliyoruz...sonra bir saat sonra ücüncü 100 gr gül demleniyor..
Bu islemden sonra gülsuyumuz hazir..siyah siselere doldurup agzini iyice kapatiyoruz.. Ben bunu buzdolabinda sakliyorum normal kisminda.. bir kismini buzlukta dondurdum... Gerektikce cikarip kullaniyorum tonik olarak..

Bir baska saklama yöntemi de yüksek dereceli ( 40 derece mesela ) ya da votka ile 1:1 oraninda karistirarak kolonyasini yapmak... Ama o yöntemi henüz denemedim..

Gül suyunu elde etmenin baska bir yolu da, destile su icine yapraklari doldurup, kavanozun agzini iyice kapatip, güneste sicak yaz günlerinde bekletmek...ne kadar cok gül yapragi varsa,  koku o kadar güzel oluyor...destile su ( ütü suyu ) DM gibi marketlerde bulunuyor...Gül yapraklari tepeleme doldurulacak.. Sonra destile su eklenecek... 

Bu yöntemle el ettigim gül suyu son derece güzel oldu...bu yöntem benim daha bir hosuma gitti.. Gül suyunun rengi de muhtesemdi...kaynatmali metot rengini kötü etkilemisti...

Bu gül suyunu ister fisfisli bir siseye doldurun ister normal kolonya sisesine..

Her iki yöntemde de siseleri kaynatmayi unutmayiniz... Yoksa gülsuyunuz cok cabuk bozulur...

Ben cok severek kullandim..hatta bebegimin  banyo suyuna kattim..kleopatra gibi banyo yapti yavrucuk mis gibi... ;) 

Öneririm..

Not: simdi en büyük hayalim basit bir destilatör alip ( ya da yapip) gercek gül sulari yapmak...bu inatci kafayla onu da yaparim. Yakindir...

2 yorum:

Dolunay -Alanayarts dedi ki...

ahh rahmetli anneannem hep yapardı.hem gül suyu hem şurubu.annemde yapıyor ama gülümüzün sayısı çok yok ancak kendine yetiyor.biz özellikle yediveren dediğimiz gülle yapıyoruz bunları.kokusu aroması bir başka yediverenin.

Nar cicegi dedi ki...

Benim de babaannem yapardi..anneannem hala yapar..ama benim güller yedi veren degil...:( idare ediyorum artik.. Ama cekirdek buldum yeni veren gülün..yetistirmeyi deniycem...siz nasil yapiyrsunuz gülsuyunu alanaycigim?